tlo

tlo

wtorek, 16 września 2014

Spektrum świadomości

Podstawowe poziomy lub fale

Prawdziwie integralna psychologia powinna obejmować trwałe wglądy źródeł przedmodernistycznych, modernistycznych i postmodernistycznych.
Zaczniemy od źródeł przedmodernistycznych, czyli tradycyjnych. Do ich mądrości najłatwiej dotrzeć można przy pomocy tego, co nazwane zostało filozofią wieczystą, czyli wspólnego jądra wielkich duchowych tradycji świata. Jak wskazywali Huston Smith, Artur Lovejoy, Ananda Coomaraswamy i inni uczeni tych tradycji, jądrem filozofii wieczystej jest pogląd, że rzeczywistość składa się z różnych poziomów egzystencji — poziomów istnienia i poznania — wznoszących się od materii poprzez ciało, umysł i duszę do ducha. Każdy wyższy poziom przekracza, lecz obejmuje poziomy niższe. Jest to więc koncepcja całości w całościach zawartych w całościach bez końca, sięgających aż do Boskości.
Inaczej mówiąc, „Wielki Łańcuch Istnienia" jest w istocie „Wielkim Gniazdowym Układem Istnienia", w którym każdy wyższy wymiar otacza i zawiera wymiary niższe, na podobieństwo serii koncentrycznych kręgów lub kul przedstawionych na rys poniżej.



 Wielki Gniazdowy Układ Istnienia jest fundamentem filozofii wieczystej i z tego względu jest zasadniczym elementem każdej naprawdę integralnej psychologii.

Wprowadźmy użyteczny termin: te podstawowe poziomy są holonami świadomości. Holon jest całością, która jest częścią innych całości. Np. cały atom jest częścią całej molekuły, cała molekuła jest częścią całej komórki, cała komórka jest częścią całego organizmu itd.

Każdy wyższy wymiar Wielkiego Gniazdowego Układu — od materii przez ciało, umysł i duszę do ducha — przekracza, lecz zawiera wymiary niższe, a więc: żywe organizmy przekraczają, lecz zawierają minerały, umysły przekraczają, lecz zawierają żywe organizmy, dusze przekraczają, lecz zawierają konceptualne umysły, a promienny duch przekracza i zawiera absolutnie wszystko. Duch jest zatem zarówno najwyższą falą (jest całkowicie transcendentalny), jak i zawsze obecną podstawą wszystkich fal (całkowicie  immanentny), przekraczając Wszystko i obejmując Wszystko.

„Fala" podkreśla fakt, że poziomy nie są sztywno oddzielone i odizolowane, lecz jak kolory tęczy płynnie przechodzą w siebie nawzajem.Przechodzenie przez różne fale nie przebiega linearnie ani według ustalonego wzorca. Wielokrotnie zobaczymy, że przebieg indywidualnego rozwoju przez poszczególne fale jest
rzeczą bardzo płynną i zmienną . Możemy być na różnych falach w różnych okolicznościach; poszczególne aspekty naszej świadomości mogą się znajdować na różnych falach; nawet nasze własne podosobowości mogą być na różnych falach...

Na każdym poziomie to, co uważamy za swoje „self", zmienia się radykalnie. Kiedy świadomość utożsamiona jest z ciałem fizycznym, mamy ego ciała lub self ciała - utożsamiamy się ze swoimi impulsami, uczuciami lub bezpośrednimi doznaniami fizycznymi. Kiedy świadomość utożsamia się z umysłem, mamy ego - konceptualne, mentalne, narracyjne poczucie self, obejmująceprzyjmowanie ról i przestrzeganie zasad. Kiedy świadomość utożsamia się z poziomemsubtelnym, mamy duszę - ponadindywidualne poczucie self, które zaczyna wykraczać poza zwykły, konwencjonalny poziom. Jeśli świadomość rozwija się jeszcze dalej i utożsamia z rzeczywistością niedualną, mamy Ducha, Cel i Podstawę całego Gniazdowego Układu Istnienia.

Dowód na istnienie Wielkiego Spektrum oparty jest w każdym punkcie na bezpośrednim doświadczeniu. Potwierdzić je lub odrzucić może każdy, kto we właściwy sposób przeprowadza wewnętrzne eksperymenty w świadomości. Tych eksperymentów, na ogół nazywanych medytacją lub kontemplacją, nie należy lekceważyć z tego powodu, że są „jedynie subiektywnymi" lub „wewnętrznymi" doświadczeniami -w końcu matematyka jest „jedynie subiektywna" lub „wewnętrzna", a mimo to nie odrzucamy jej jako nierealnej, iluzorycznej lub pozbawionej znaczenia. Nauki kontemplacyjne zgromadziły olbrzymią ilość danych fenomenologicznych - bezpośrednich doświadczeń - odnoszących się do poziomów subtelnego i przyczynowego, czyli duszy i ducha. Jeśli chcesz wiedzieć, czy te dane są prawdziwe, musisz po prostu podjąć ten eksperyment - kontemplację - i sam to sprawdzić.




"Psychologia integralna" 
"Jeden smak"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz